هنگام نم برداشتن و چکه کردن سقف چه کار کنیم؟
نوشته شده توسط : تیم محتوا

یکی از بدترین صحنه هایی ممکن است در ساختمان با ان روبرو شوید نم برداشتن سقف ساختمان است، نم سقف باعث خرابی گچ کاری، اتصالی چراغ های هالوژن سقف و… می شود. علت آن هم ممکن است از ترکیدگی لوله های آب باشد، یا در هنگام باران باریدن به دلیل نشتی های سقف آب وارد لایه های زیرین شده و نم سقف را شکل میدهد، رفع نم سقف ساختمان جزو واجبات می باشد و باید در اولویت کار قرار بگیرد چنان چه این کار انجام نشود باعث می شود که سقف ریزش داشته باشد و یا تخریب و صدمات دیگری بوجود بیاید و در پی ان هزینه های بیشتر و دردسر های بیشتری را متحمل شوید.

 

 

اولین کاری که باید برای جلوگیری از صدمات بیشتر انجام دهید این است که علت نشتی را بیابید، این که در کدام طبقه زندگی می کنید در یافتن علت بوجود آمدن نم تاثیر دارد معمولا خانه هایی که در طبقات وسطی هستند علت نشتی آنها از ترکیدگی لوله آب همسایه بالایی آن است. اما طبقات بالایی ممکن است از باز ماندن شیر آب بر روی پشت بام یا ناقص بودن ایزوگام هم ایجاد شده باشد.

 

هنگام نم برداشتن و چکه کردن سقف چه کار کنیم؟

اقداماتی که در راستای نم دادن سقف خانه و یا چکیدن آب از سقف باید انجام دهید به این صورت می باشد:

 

        ابتدا تمامی وسایل را از محل نشتی دور کنید

        زیر محل نم زده نایستید زیرا هر لحظه امکان این می رود تا سقف ریزش داشته باشد

        اگر نم زدگی و یا چکه در نزدیکی لامپ و سیم برق است، فیوز را قطع کنید

        اگر همسایه بالایی دارید به او گوشزد کنید تا فلکه آب خانه اش  را ببندد.

        اگر طبقه آخر زندگی می کنید حتما به پشت بام بروید و نگاهی به آنجا بی اندازید تا مگر شیر ابی باز نمانده باشد.

 

پس از این که تمامی این کار ها را انجام دادید به یک شرکت خدمات لوله کشی تماس حاصل نمایید تا محدوده نشتی را مورد بررسی قرار دهند و علت را بیابند. در گذشته تنها راهی که برای یافتن علت وجود داشت این بود که محدوده نشتی را بکنند ولی امروزه با آمدن دستگاه های پیشرفته ماورا صوت به سادگی میتوان علت نشتی را پیدا کرد و نیاز به تخریب بسیار زیاد نیست.

 

 

به چه علت سقف چکه می کند؟

اگر فکر می کنید که نم برداشتن سقف فقط مختص به خانه های ویلایی میباشد و در خانه های آپارتمانی هیچ گاه این اتفاق نمی افتد باید بگویم که در اشتباه هستید، درست است که در خانه های ویلایی به این دلیل که شیروانی و ایزوگام تنها سد های راه آب هستند اما در خانه های آپارتمانی هم مشکلاتی مانند ترکیدن لوله های آب و نشتی آب از پشت بام باعث به وجود آمدن نم سقف می شود و باید سریع اقدام به رفع نم ساختمان و کار های پیرامون آن کنید.

 نم سقف معمولا با رنگ زرد بر روی گچ کاری نمایان می شود مگر این که نشتی آب زیاد بوده باشد و باعث شود تا رنگ نم تیره تر باشد، در بعضی مواقع دیده شده است که به علت بی اعتنایی به نم سقف و طولانی بودن مدت خیس بودن گچ ساختمان کپک هایی هم رشد کرده اند. و رنگ گچ را از بین برده اند یا باعث باد کردن رنگ شده اند و نمای سقف را خراب کرده اند.

 اگر نشتی سقف از محفظه چراغ های سقفی شروع به چکیدن کند خطر آتش سوزی و اتصالی برق را به همراه دارد که سریعا باید ابتدا تمامی برق ها را خاموش کرده و اطراف لامپ را با دستمال خشک نمایید سپس با برطرف کردن نشتی جلوی این اتفاق را بگیرید.

 

برطرف کردن نشتی پشت بام

اگر پشت بام خانه دچار نشتی می باشد و در زمان های بارندگی یا زمانی که پشت بام را می شویند سقف خانه شما دچار نم زدگی می شود؛ بهتر است تا ابتدا قسمتی که از آن نم سرایت می کند را بیابید سپس بعد از این کار می توانید ایزوگام ان را تعویض نمایید یا اگر ندارد ان را ایزوگام کنید.

 

راه ساده تر این که می توانید از موادی چسب مانند که عین دوغاب بر روی سطح پشت بام ریخته می شود استفاده نمایید این مواد به مانند ایزوگام عمل کرده و یک نوع عایق میباشند که امروزه در بسیاری از ساختمان ها و خانه ها برای جلوگیری از نشتی از این مایع های سفید رنگ استفاده میشود.

 

استفاده از سقف کاذب برای کاهش هزینه های نم سقف ساختمان

هزینه های تعمیرات نم ساختمان و رفع نم سقف ساختمان بسیار زیاد میباشد، اما راه حل هایی برای کم کردن این هزینه ها وجود دارد مثلا استفاده از سقف های کاذب، که کنده کاری راحت تر و ترمیم سریع تری دارند، به راحتی می توان قطعه های به کار رفته را جدا و پست قطعه جدید را جداسازی نمود و بعد از آن با استفاده از گچ درز های بجود آمده را پوشاند. این راه کار میتواند بسیاری از هزینه های اضافی شما را کاهش دهد.





:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: